måndag 6 juni 2016

Utsläpp och Nationaldagsfirande.

Idag hade jag utsläpp av sex hästar. Det var lite ledsamt att åka till stallet och släppa ut hästarna och så var inte Lilleman där. Att inte bli mött med en gnäggning när man kommer trött till stallet för att släppa ut hästarna. Men så är det. Ett val jag själv har gjort. Nu har jag bara två utsläpp kvar sen så kan jag sova på mornarna.

Eftersom det är Sveriges Nationaldag så firades givetvis den, även om det inte var på sedvanligt sätt så firades den ändå med en god jordgubbstårta. Egentligen brukar vi vara nere på Hembygdsgården och fira Nationaldagen och äta Nationaldagskaka, men i år orkade jag inte och så skulle mina föräldrar komma hit på en fika. Så då fick det bli en liten tårta.

Tårtbotten

4 ägg
2 dl socker
1 dl vetemjöl
3/4 dl potatismjöl
1 1/2 tsk bakpulver

Sätt ugnen på 175 grader
Smörj och bröa en form med löstagbara kanter.
Vispa ägg och socker pösigt. 
Blanda mjöl, potatismjöl och bakpulver och rör ner i äggsmeten. Häll den i formen.
Grädda kakan i nedre delen av  ugnen i ca 40 min.
Stjälp upp kakan och låt den svalna. Dela den sedan i tre delar.

Fyllning

Bottenlagret:
Vaniljsås och färska jordgubbar

Mellanlagret:
Jordgubbssylt och grädde samt riven vitchoklad

Översta lagret:
Grädde och färska jordgubbar samt riven vitchoklad 

Givetvis kan man ha vad som helst emellan men så här gjorde jag idag :)

Lycka till och kram från mig

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar