onsdag 8 juni 2016

Finaste vännen

Vilken härlig dag jag har haft idag, fast det inte var speciellt fint väder ute. Men jag träffade en fantastisk vän idag och vi fikade och skrattade och pratade om allt mellan himmel och jord. Så kul! Det är verkligen bra för själen att bara sitta och prata och inte göra så mycket =) Eftersom jag var ledig på förmiddagen så passade jag på att baka en jordgubbspaj som jag tog med mig. Den blev kanske inte jättebra, då jordgubbarna fick en geleaktig konsistens när den svalnade lite, men den gick ner i alla fall =)

Jordgubbspaj
 
Smuldeg
250 g kallt smör
1 ½ dl strösocker ( eller råsocker för en knäckigare konsistens)
1½ dl kokosflingor
2½ dl vetemjöl
1½ dl havregryn
 
Tärna smöret i småbitar och nyp ihop det med sockret, kokosflingorna och vetemjölet tills det blir en smulig deg.
Blanda försiktigt ihop havregrynet utan att det går sönder.
 
Fyllning
Jordgubbar
Vitchoklad
Potatismjöl till jordgubbarna
 
Lägg smuldeg i botten av en pajform, men spara hälften.
Skär jordgubbarna i lagom stora bitar och vänd ner dem i potatismjöl/alternativt strö potatismjöl över jordgubbarna.
Lägg dem i pajformen
Riv vitchoklad över jordgubbarna
Smula över resten av smuldegen.

Sätt ugnen på 200 grader och grädda pajen i  20 minuter.
Servera med vaniljsås.
 
Lycka till!
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar