lördag 26 september 2015

Jobblördag

Vilken härlig lördag jag har haft, fast det är min jobblördag. Jag har haft det lugnt på jobbet och det är ingen som önskat bli räddad, så jag har kunnat göra lite vad som passat mig. Tvätten fick hänga ute och blev torr. Jag hann även göra en fantastisk lördagsmiddag om jag får säga det själv. Vi har den senaste veckan testat lite nya maträtter. En del med lyckat resultat och en del med lite mindre lyckat resultat. Idag gjorde jag även en efterrätt, vilket faktiskt är rätt ovanligt för våran familj. Men lite mysigt är det allt. Tyvärr så blev efterrätten lite sen, men ändå lyckad. Nästa gång så kanske jag borde göra efterrätten först så den är klar när vi har ätit klart. Men man lär sig hela tiden.


 
Inbakad fläskfilé med potatisgratäng, rödvinsås och sparris.
 
Daimpaj med grädde
 
3 dl vetemjöl
125 g rumstempurerat smör
2 msk sockar
1 äggula
 
Fyllning
2 ägg
1 1/2 dl farinsocker
1 tsk vaniljsocker
1 dl ljus sirap
100 g smält smör
1 krm salt
 
Garnering
2 stycken hackade dubbeldajm
 
Sätt ugnen på 150 grader.
Arbeta ihop alla ingredienser till pajbotten och tryck ut i formen. Förgrädda i 10 minuter.
Fyllning: Smält smöret och låt det svalna. Rör samma ägg, farinsocker, vaniljsocker, sirap och salt tillsammans med det smälta smöret. Häll upp på pajdegen och grädda i nedre delen av ugnen i ca 40 minuter. Hacka daimen och strö över medan kakan fortfarande är varm och låt den sedan svalna och servera pajen med en klick grädde.
Gärna citrongrädde för att få lite syra till den söta pajen.
 
 
 
Lycka till!
 
 
 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar