torsdag 15 oktober 2015

Chokladbollar och Bäversimmet

 Av någon anledning sitter jag med i en kommitte ( har ingen aning om hur det stavas =) ) i simklubben. Jag tänkte när jag anmälde mitt intresse av att vara med var att jag skulle slippa utbilda mig till funktionär. Kanske inte det smartaste jag gjort, men jag har å andra sidan inte varit så aktiv heller. Nu är det Bäversimmet, en tävling för de yngsta barnen i klubben och jag ska hjälpa till och jag har även bakat till tävlingen. Som jag skrev igår hade jag tänkt att baka två sorters kakor, men det blev "bara" chokladbollar, men det blev å andra sidan chokladbollar i massor! Jag tror att det kommer bli över så vi får väl äta chokladbollar hela helgen =)
 
 
Ca 15 stycken
 
100 g mjukt smör
1 1/2 dl strösocker
3 dl havregryn
 1 tsk vaniljsocker
3 msk kakao
2 msk kallt kaffe - gärna espressokaffe
kokosflingor att rulla chokladbollarna i.
 
Blanda smör, strösocker och havregryn i en bunke
Bland i vaniljsocker och kakao, tillsätt kallt kaffe.
Forma chokladbollarna till små bollar och rulla i kokos. Försvara i kylskåpet.
 
Tips! Jag använder mig av en matberedare när jag gör mina chokladbollar. Jag lägger i havregrynet sist för att de inte ska krossas för mycket. Anledningen till att jag gör detta är att jag tycker att smeten blir mycket lenare och chokladbollarna smälter verkligen i munnen....
 
Lycka till =)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar