måndag 8 december 2014

Vetesurdeg....

Snart är det jul och jag känner att alla mina släktingar har typ allting som dom behöver...eller kanske inte men det är jättesvårt att komma på vad släkten vill ha. Så, i år kom jag på något smart. Jag ska baka surdegsbröd och faktiskt ge bort en egengjord surdeg till nära och kära. Förra året eller om det var året innan dess som jag gav bort egengjord jordgubbssylt på egen plockade jordgubbar. Men i år räckte inte jordgubbarna då det var ett dåligt jordgubbsår så i år får det bli surdeg och bröd =)
Kanske ni vill testa att göra egen surdeg????

 
Grundrecept som ger ca 1 liter
Dag 1
2 dl ljummet vatten
2½ dl  vetemjöl
1 msk flytande honung
 
Dag 3
1 dl ljummet vatten
1½ dl vetemjöl
 
Dag 4
1 dl ljummet vatten
1½ dl vetemjöl
 
Vispa vatten, mjöl och honung för dag 1 till en slät massa i en glasburk. Täck med plastfolie och låt stå i rumstemperatur i 2 dygn
Tillsätt vatten och mjöl under dag 3, vispa massan slät igen. Täck med plastfolie och låt burken stå i rumstemperatur i 1 dygn.
Tillsätt mjöl och vatten under dag 4 vispa massa slät. Täck med plastfolie och låt burken stå i rumstemperatur i 1 dygn.
 
För att få mer surdeg upprepas detta ytterligare någon dag....
Lycka till =)
 
Kram från mig.....

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar