tisdag 9 december 2014

Mellanmål.....

Idag slutade jag tidigt och E fick åka bussen hem från skolan, vilket innebar att han inte behövde vara på fritids och fick en lugn eftermiddag hemma innan det var dags för honom att åka och träna. Detta innebar att vi kunde äta mellanmål ihop. E fick av brödet som jag hade bakat i söndags. Ett bröd som tyvärr inte blev så bra. Jag är väldigt dålig på att baka bröd i långpanna vilket innebar att botten på det ena långpannebrödet blev lite bränt, men jag skar bort botten, så efter det blev det helt ok. Ett gott bröd faktiskt, fast jag gjorde fler fel än vad som var menat. Jag råkade läsa lite slarvigt och hällde i mer sirap än planerat och jag hade inget rågkross, men jag löste det än då. Jag tog rågmjöl och sen hade jag inte så mycket grahamsmjöl som det stod att man skulle ha. Men trots alla missar så blev brödet gott.

 
 
Får fundera på om jag ska baka detta brödet till helgen då E ska sälja kakor/bröd på julmarknaden i vårat lilla samhälle.....
 
 
RECEPT
 
Grahamsrutor med rågkross
 
Tryck ut degen på plåten efter första jäsningen
 
25g jäst
3 dl mjölk, fingervarmt
1 dl vatten, fingervarmt
1½ tsk salt
2 dl grahamsmjöl
2 msk mörk sirap
½dl rapsolja
½dl rågkross
ca 7 dl mjöl
 
Smula ner jästen i en bunke. Tillsätt mjölk och vatten. Blanda tills jästen lösts upp sig.
Tillsätt salt, grahamsmjöl, sirap, olja och rågkross. Rör om och låt blandningen stå i ca 10 minuter. Tillsätt vetemjölet, lite i taget, och blanda ihop allt till en smidig deg. Knåda degen kraftigt i några minuter.
Låt degen jäsa under bakduk i ca 45 minuter.
Knåda igenom degen på ett mjölat bord. Tryck ut den i en långpanna med bakplåtspapper, ca 30 x 35  cm. Strö över lite vetemjöl.
Skär degen i ett rutmönster, ca 4 x 4 rutor, med en degskrapa eller en kniv. Låt den jäsa under bakduk i 30-40 minuter. Sätt ugnen på 200 grader.
Grädda brödet längst ner i ugnen i ca 20-25 minuter. Låt det svalna under bakduk i långpannan.
 
Ett supergott bröd....Kanske till och med blir godare om man gör rätt =)
 
Kram från mig

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar