tisdag 16 december 2014

Broccolipaj

Ibland funderar jag på varför vi lagar mat som barnen inte äter, men samtidigt tänker jag att barnen måste lära sig äta andra maträtter än vad de tycker om. Men jag vet inte om det är så smart tänkt....Dock försöker vi att variera våran mat och vi försöker att vara "ordentliga" genom att göra en matlista/matmeny vad vi ska äta varje vecka. Eftersom barnen har gnällt vecka efter vecka så har vi bestämt att barnen får välja var sin maträtt och så väljer vi resten. Så idag blev det en supergod broccolipaj enligt mig, men barnen tycker bara om pajskalet och äggstanningen, men imorgon är det E´s dag, så vi får väl se vad det blir =)

 
Pajdeg
 
125 g smör
3 dl vetemjöl
1 msk linfrön
2 msk kallt vatten
 
Fyllning
1 msk smör till stekning
250 g broccoli
1 st purjolök
3 dl riven ost, gärna någon som smakar lite =)
 
Äggstanning
3 ägg
3 dl matlagningsgrädde
1 tsk salt
1 krm svartpeppar
 
Sätt ugnen på 200°. Hacka samman smör, mjöl och linfrön för hand eller i matberedare till en grynig massa. Tillsätt vatten och arbeta snabbt ihop till en smidig deg. Tryck ut degen i en pajform, ca 24 cm i diameter, gärna med löstagbar kant. Ställ i frysen 10 min. Förgrädda pajskalet i mitten av ugnen ca 10 min.Skär broccolin i bitar och koka den i lättsaltat vatten ca 5 min, låt rinna av. Ansa och strimla purjolöken, skala och hacka vitlöken. Fräs löken i smör i en stekpanna tills purjolöken är mjuk men inte tagit färg.Vispa ihop ägg och grädde. Salta och peppra. Fördela lök, broccoli och riven ost i pajskalet och häll på äggstanningen. Grädda pajen i mitten av ugnen ca 35 min.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar