söndag 21 december 2014

Chokladmousse

Eftersom F fyllt år var det som vanligt dags för kalas för släkten. F är ett barn som inte tycker om tårta, vilket jag älskar. Men eftersom det var F´s födelsedag så fick hon bestämma vad vi skulle servera på hennes födelsedag. Hon ville ha chokladmousse. Visst det finns jättegod chokladmousse att köpa i affären, men jag hittade för ett tag sedan på en matblogg ett jättebra recept på chokladmousse, som jag har gjort en gång tidigare. Kalaset blev lyckat, men tror att vissa släktingar kanske är lite för "gamla" för chokladmousse =) för alla tyckte inte det var lika gott som vi tyckte.....

Men chokladmoussen är inte speciellt söt och den är alldeles krämig och god. Så testa och gör denna!! Kanske till nyår????

Recept
 
3 ägg
200 g mörk choklad, antingen blockchoklad eller 70 % choklad, vilket jag tycker är godast
3 dl vispgrädde
 
Smält chokladen. Medan chokladen smälter över vattenbad, vispa grädden mellan löst (inte hårt). Ta två av äggen och dela på äggulan och vitan. Lägg äggulorna i en skål och vispa äggvitorna till ett hårt skum.
När chokladen är smält, vispa i det hela ägget först och blanda sen i de två gulorna. Var försiktig så att det inte skär sig, men kan lösas i alla fall.
Häll i chokladsmeten i det vita skummet (äggvitorna) samtidigt som du vispar. Häll sedan i grädden samtidigt som du vispar för att få en len och slät mousse. Vispa inte för kraftigt för då stelar inte den.
Ställ in i kylen någon timme innan servering.
Lycka till !
 
Kram från mig....

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar