lördag 20 december 2014

Igår mitt i all födelsedagsfirande kom jag på att vi skulle baka till en julmarknad. Insåg att jag inte hade planerat något gott, så jag tänkte att jag gör något som jag ALDRIG, och då menar jag verkligen ALDRIG misslyckas med, en silviakaka. Jag gjorde den i en långpanna, precis som jag brukar göra, men något hände. Jag förstår fortfarande inte vad jag gjorde för fel, men den smakade fruktansvärt. Botten blev alldeles kletig, smakade konstigt och allting blev bara fel. Den kunde jag ju inte leverera upp till julmarknaden för att sälja. Så det vara bara att slänga. Tänkte att jag är väl fantasilös och gör lite chokladbollar. Men när jag tittade i min favorittidning upptäckte jag att det fanns kalljästa frallor. Så då slog jag två flugor i en smäll, fixade i ordning degen. Min tanke var väl att om frallorna inte blev bra fick jag helt enkelt krypa till korset och erkänna min miss. Men frukosten blev superlyckad och det blev jättegoda frallor som vi sålde för att få pengar till E´s klass. Jag ändrade lite i receptet då jag inte hade alla saker hemma och jag la även till lite surdeg....men det blev bra i alla fall =)

 
Kalljästa vallmofrallor
 
1/4 pkt jäst
3 dl mjölk, kylskåpskallt
1/4 dl rågkross
1 tsk salt
1 msk rapsolja
1 dl fint rågmjöl
ca 4 dl vetemjöl
 
Garnering 1 msk vallmofrön
 
På kvällen
Lös upp jästen i mjölken i en bunke. Tillsätt rågkross, salt, olja, rågmjöl och vetemjöl, lite i taget.
Rör i hop allt till en smidig deg
Dela degen i åtta bitar. Mjöla händerna och forma degbullar.
Lägg bollarna på en plåt eller en skärbräda med bakplåtspapper (som får plats i kylskåpet)
Pensla brödet med vatten och strö över vallmofrön.
Täck över degbollarna med en bakduk och låt dem stå i kylskåpet över natten
 
På morgonen
Sätt ugnen på 250 grader. Ta ut degbollarna ur kylskåpet och lägg över dem på en plåt. Låt dem jäsa i rumstemperatur medan ugnen blir varm.
Grädda bröden mitt i ugnen i 10-12 minuter. Låt dem svalna på ett galler.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar