söndag 12 juli 2015

SOL

Igår hade vi äntligen lite härligt väder. Härligt väder innebär ju alltid att man fixar och håller på ute, man åker en sväng till sjön och sen är det den obligatoriska grillningen på kvällen =) och varför tro att vi är annorlunda. Så igår grillade vi. Så gott! Jag  vet att jag har sagt det innan, men finns det något godare än grillad mat?
I oktober ska jag och J åka till Stockholm själva på en liten trevlig weekend....eller rättade sagt vi ska åka och kolla fotboll och shoppa men eftersom vi inte har med barnen tänkte jag att vi ska se till och äta något riktigt gott. Kanske något gott grillat?????

Eftersom jag har semester och mycket tid över så blev givetvis både hamburgaren och brödet egengjort...och varför inte egengjord pommes också???

 
Hamburgerbröd
 
25 g jäst
6 dl ljummet vatten
2 tsk salt
13 dl vetemjöl
Vatten till pensling
 
Finfördela jästen i en bunke, lös upp jästen i vattnet och tillsätt saltet och mjölet
Arbeta degen i hushållsmaskin i 2-3 minuter (för hand dubbla tiden) eller tills den har satt sig. Degen ska vara kladdig!
Låt jäsa under bakduk i 2 timmar
Sätt ugnen på 250 grader
Dela degen och forma den till lagom stora hamburgerbröd (Knåda INTE!)
Lägg hamburgerbröden på plåt täckt med bakplåtspapper och låt dem jäsa under bakduk i ytterligare 10-15 minuter.
Pensla med vatten och grädda sedan bröden i 5 minuter och sänk sedan ugnsvärmen till 150 grader (öppna ugnsluckan för att få ner värmen snabbt) och grädda brödet i ytterligare ca 15 minuter.
Låt dem svalna på galler utan bakduk.
 
Lycka till!
 
 
 
 
 
 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar