torsdag 16 juli 2015

Älskar tårta.....

Jag har några laster när det gäller saker man kan äta. Ett av de saker som jag älskar är TÅRTOR.... kanske låter lite märkligt, men jag tror nog att jag kan äta hur mycket tårta som helst. När det gäller mat och annat så är jag inte så noga med det men tårtor är ju så gott. Jag bakar en så lätt och så god tårta när min fantasi har tagit slut. Det är en vanlig marängtårta som har massa olika namn. Jag kallar den Marängtårta a la Vicke för det var från en som hette Vicke jag fick receptet från. Endel kallar den Mariatårta endel kallar den för marängtårta med Vårgårdaris....Men kärt barn har flera namn =)

 
Marängtårta a la Vicke
 
Till en långpanna som blir två bottnar (delar på mitten)
4 äggvitor
3dl socker
4 droppar ättika
3 dl rice crisps
 
Vispa ihop ägg, socker och ättika som man vispar maräng. Lägg i rice crispes sist i marängsmeten.
Bred ut på en långpanna med bakplåtspapper i 125 grader i ca 2 timmar.
 
Kräm
 
1 dl grädde
4 äggulor
1 dl socker
1 msk vetemjöl
125 g smör
 
Rör i hop detta i en tjockbottnad kastrull tills det blir tjockt. Rör hela tiden och låt det ej vara på platten för länge. Kan även göras över ett vattenbad om man är orolig över att krämen ska bränna fast.
Lägg sedan i 125 g smör när krämen blivit tjock och man tagit kastrullen av plattan.
Låt krämen svalan i kylskåp.
Lägg sedan krämen mellan de två bottnarna och dekorera med grädde och valfria bär om man önskar. Kan även lägga grädden ovanpå krämen. Valen är många ;)
 
Lycka till !

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar