tisdag 14 juli 2015

Besviken.....

I år var tanken att jag skulle vara ordentlig och ta tillvara på allting i våran trädgård som går att äta. Jag gjorde i mitten av juni, kanske i början och juli rabarbersaft och de rabarber som blev över skalade jag och frös in för att ha till en annan gång. Tanken var även, vilket jag fick tips om, att ta hand om äpplena och frysa in för att ha vid något bättre tillfälle. Men nu ser det inte ut som om vi kommer att få några äpplen på vårat äppleträd. Jag förstår inte varför....Kanske för att vi beskar det lite för hårt??? Förhoppningsvis får vi äpplen nästa år i stället...

Fast finns det något godare än rabarbersaft? Som vanligt frös jag in saften men vi får väl börja att dricka lite saft nu så att den går åt och inte bara förstörs i frysen..

 
Rabarbersaft
 
1 kg rabarber
1,5 liter vatten
4,5 dl strösocker
1 st citron, saften
 
Skär rabarberna i småbitar och koka med vatten i ca 15 minuter, rör inte då blir saften grumlig. sila och släng rabarberresterna.
Koka upp spadet igen tillsammans med strösocker och citronsaft, låt svalna.
Häll upp i tillbringare eller flaska.
 
Lycka till !
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar