lördag 7 februari 2015

Vi har två frys, en "vanlig" frys uppe, ett halvt under kylen och så har vi en gammal frysbox nere i källaren som antagligen har sett sina bästa dagar men den fungerar. Tyvärr blir det lätt så att man lägger ner saker i frysen och sen glömmer man bort det lite. Det gäller faktiskt båda mina frys. Frysen uppe försöker vi röja mer i än den där nere. Men idag fick jag äntligen tummen ur att röja i frysen nere. Tyvärr insåg jag att vi måste bli bättre på att äta upp det vi fryser ner. Eller kanske inte frysa ner så mycket utan äta upp det direkt i stället. Jag slängde faktiskt en hel del saker som legat i frysen i flera månader. Tex bullar som man har till semlor. Så skärpning! Samtidigt är det inte så lätt när jag har en sambo som vill spara på allt, precis allt! Tanken är god men det fungerar tyvärr inte så bra hemma hos oss. Dock uppmärksammade jag att vi inte hade något bröd hemma så det vara bara att baka lite på kvällen. Hittade ett recept i senaste Hembakat, en fantastisk tidning, som jag testade. Så oavsett vad vi tycker om brödet får vi äta upp det innan det bakas nytt! 


Mobilbild....

Grova sesamsfrallor

25 g jäst
4 dö vatten, fingervarmt
1 msk honung
1 1/2 tak salt
2 dl grovt rågmjöl
Ca 8 dl vetemjöl
Sesamfrön 

Smula ner jästen i en bunke. Tillsätt vattnet och blanda tills jästen löst sig.
Tillsätt honung, salt rågmjöl och vetemjöl, lite i taget och blanda ihop allt till en smidig deg. Knåda degen kraftigt  i några minuter så att glutentrådarna blir starka och brödet luftigt.
Låt degen jäsa under bakduk i ca 50 minuter.
Dela degen i ca 12 bitar. Rulla avlångabröd, ca 15 cm, av degbitarna och lägg dem på en plåt med bakplåtspapper. Låt dem jäsa under bakduk i ca 30 minuter. Sätt på ugnenen på 250 grader.
Pensla brödet med vatten och strö över sesamfrön. 
Grädda brödet längst ner i ugnen i 10-15 minuter . Låt det svalna på gallret.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar