söndag 22 februari 2015

Donuts

Herregud vad tiden bara springer iväg.. Nu har det gått en hel vecka sedan barnen var lediga och jag hade lite ledighet. Känns som om det var en evighet sen. Men som vanligt springer bara veckorna i väg. Jag hade tänkt att jag skulle lagt ut massa saker på bloggen, vilket jag givetvis inte har gjort. Fy på mig... =) Men tänkte att jag ska skärpa till mig och försöka lägga ut med en bättre regelbundenhet. Jag fick ett meddelande här om dagen om att bloggen var svår att läsa på grund av olika inställningar och stilar. Detta tog jag till mig och hoppas nu att den är lättare att läsa =) Annars hojta till så får jag kolla över den igen =)

Under lovet bakade eller gjorde jag inte så mycket jag hade hoppats på att jag skulle hinna. Men jag testade faktiskt att göra Donuts en av dagarna. Kanske inte blev som "riktiga" Donuts, utan med som en blandning mellan Klenätter och Donuts. Men goda blev dom i alla fall. Dock måste jag testa att göra dom en gång till, men då tror jag att jag ska göra på ett helt annat sätt. Då ska jag leta upp en form så alla blir mer jämna i storleken och kanske lite fluffigare.

 
Ca 25 st....
 
25 g jäst
75 g smör
4 dl mjölk
1½ dl strösocker
1 tsk salt
2 ägg
Rivet skal av ½ citron
15 dl vetemjöl
 
Till fritering
1 liter rapsolja ( har även hört att man kan ta kokosfett/olja)
 
Garnering
Strösocker
 
Smula ner jästen i en bunke. Smält smöret i en kastrull och häll i mjölken. Värm till ca 37 grader (ej varmare) och häll över jästen.
Tillsätter socker, salt, ägg, citron (ej ett måste) och det mesta av mjölet. Arbeta degen smidig.
Låt jäsa i 40 minuter under bakduk.
Ta upp degen på ett mjölat bord och kavla ut den till en platta, ca 1 cm tjock. Ta ut rundlar med ett mått, ca 10 cm diametern. Ta ut ett litet hål i mitten. Låt jäsa övertäckt i ca 30 min.
Hetta upp oljan och göra ett brödprov för att se så att oljan är tillräckligt varm.
Fritera ringarna i omgångar.  1 min på varje sida.
ta upp dem och låt rinna va på ett hushållspapper.
Doppa dem i strösocker medan de fortfarande är varma.
 
Lycka till!
 
Kram från mig

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar