måndag 23 februari 2015

Citronkaka

I helgen hade vi vänner över och som alltid är det svårt att veta vad man ska bjuda på tycker jag. Det får inte bli för "lätt" och det får inte bli för "svårt" om ni förstår vad jag menar. Jag tycker att det är lite kul att variera sig och kanske hitta något "nytt" att bjuda på. Tanken var först att vi skulle göra en trerätters meny, men eftersom vi hade lite aktiviteter på dagen så fick jag försöka att förbereda så mycket som möjligt för att det så smidigt som möjligt skulle bli bra innan gästerna kom. Jag hittade ett så gott recept på en citronkaka som jag tänkte att jag kunde bjuda på. Gick superbra att förbereda och den var dessutom supergod. Inte så söt, som en "vanlig" kladdkaka kan bli med choklad. Sen så tror jag att man måste tycka om citron smaken för att uppskatta denna kakan. Kanske inte så uppskattat av barnen....men vi vuxna älskade den.

 
Ca 10 bitar
 
2 mellanstora citroner
4½ dl strösocker
200 g smältsmör
3 ägg
2 tsk vaniljsocker
3 dl vetemjöl
 
Sätt ugnen på 175 grader, rör ihop socker och ägg.
Tvätta citronerna och riv skalet på ett rivjärn, ej ner till det vita utan endast det gula på skalet. Pressa sen ner saften av de två citronerna och rör runt med en träslev.
Rör ihop mjöl, vaniljsocker och vänd ner i smeten och blanda ihop.
Häll sedan i det smälta smöret och rör runt
Smörj och bröa en form på ca 24 cm diametern, gärna med löstagbara kanter. Grädda i mitten av ugnen i ca 25 minuter.
Låt kakan svalna och ställ in i kylskåpet någon timme innan servering.
Servera med en klick grädde.
 
Lycka till
 
Kram från mig =)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar