lördag 22 oktober 2016

Äpplen

Jag säger det igen.... vi har äpplen i massor och jag vet verkligen inte vad jag ska göra med alla.... men idag tog jag mig i kragen och gjorde en äppelkaka och en äpplepa. Jag frös även ner några äpplen som jag skivat och skalat, men även om jag använde mig av kanske 15 äpplen idag så har vi fortfarande massor kvar! Så imorgon om det inte blir för mycket jobb så kommer jag ta tag i mina små äpplen och göra lite mer äppelmos och så ska jag frysa in massor. Alltid bra att ha.....
Äppelkaka

150 g smör
2 dl socker
3 ägg
3 dl vetemjöl
1 tsk bakpulver 
1/2 dl mjölk
3 äpplen
2 msk socker
2 tsk kanel
1 tsk vaniljsocker
Pärlsocker

Sätt ugnen på 175 grader
Rör smör och socker smidigt med elvisp. Vispa i äggen ett i taget. Blanda mjöl och bakpulver och rör i tillsammans med mjölken. 
Bred ut smeten i en smord form, 24 cm i diameter med avtagbara kanter
Skala, kärna ur och klyfta äpplena. Blanda äpplena med socker, kanel och vaniljsocker.
Lägg äppelklyftor i fint mönster på kaksmeten innan den gräddas. Strö på pärlsocker och grädda i 40 minuter.
Servera den gärna lite ljummen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar