lördag 1 oktober 2016

Äpplen i mängder...

Jag är helt säker på att jag inte är ensam om att ha äpplen i mängder detta året. Jag vet verkligen inge vad jag ska göra med alla äpplen. Idag ägnade jag en stor del av eftermiddagen åt att skala och skiva och koka äppelmos på hela 8 kg äpplen. Men det var som en fis i rymden eftersom det knappast märktes. Imorgon får jag väl fortsätta med projektet "vad ska jag göra med alla äpplen?" Nu har vi i alla fall äppelmos i mängder men kanske ska göra ytterligare mos på 8 kg? Eller har ni något bra tips? Visst kan jag frysa ner skivor också och det ska jag göra.... Men tyvärr kan vi nog inte ta hand om alla äpplen i år. Men så är det.


En portion äppelmos

1 kg äpplen
1/2 dl vatten 
6 dl socker 

Använd väl mogna men inte övermogna äpplen till mos. Skala och kärna ur äpplena. Det är viktigt att ev skadade partier och insektsangrepp skärs bort. 

Lägg skivorna i en kastrull och häll på vattnet och låt koka upp på svag värme. Rör om då och då. Rör ner sockret när äpplena är mjuka (känn med en provsticka) och låt koka upp igen. 

De klyftor som inte blivit mos kan köras i en matberedare eller med en stavmixer så att det också mosas
Häll upp i burkar och låt svalna.
Moset går att frysa och är då hållbart i ca 1 år. I kylskåp är moset begränsat till 1-2 veckor.

Tips!
Sockermängden kan halveras eller uteslutas helt efter tycke och smak.

På 8 kg äpplen använde jag 2 dl vatten och 2 kg socker. Eftersom jag inte heller hade burkar så det räckte så använde kag mig av fryspåsar och la moset i när det kallnat och frös in. Så det är bara att ta upp när man behöver lite mos :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar