onsdag 7 januari 2015

Pizzabagare...

Jag förstår inte vad pizzabagarna gör med sin deg så att de lätt som en plätt klarar av att göra dem runda och fina och alldeles jämna. Mina pizzor brukar bli lite sisådär när jag göra egna. Men jag tycker faktiskt att hemmagjord pizza är lite godare än en köpt. Sen kan jag givetvis få ett riktigt sug efter en köpt pizza. Vi har hittat ett riktigt bra recept på hemmagjord pizza vilket innebär att vi övervägande faktiskt gör våran egen pizza. Jag har vid något tillfälle även provat att göra hemmagjord pizza med surdegsbotten. Tyckte inte att den blev riktigt så bra som jag hade hoppats på. Botten blev nog lite för "knaprig" om ni förstår vad jag menar.... Något jag har funderat på är att införskaffa mig en pizzasten som man kan ha på grillen. Fast å andra sidan går det ju lika bra med en långpanna som vi gör, vilket också brukar innebära att vi får rester att ha i frysen.

Oftast när vi gör pizza får barnen göra sina egna pizzor vilket är väldigt uppskattat och dom får själva bestämma vad dom ska ha på och så gör jag och J våra egna pizzor. Så blir alla nöjda och glada =) Sist vi gjorde pizza så testade jag att göra pizza med parmaskinka i stället för vanlig skinka. Vet inte riktigt vilket jag tyckte bäst om....

Grundrecept på pizzadeg
15 g färsk jäst
3 dl ljummet vatten
2 tsk strösocker
1 tsk flingsalt
2 msk olivolja
1 dl durumvete
5½-6 dl vetemjöl special.
 
Smula jästen i en bunke och lös upp den i vattnet. Tillsätt strösocker, flingsalt och olivolja
Tillsätt durumvete och lite vetemjöl i taget och knåda degen i maskin i ca 10 minuter tills den verkar elastisk
Strö över lite vetemjöl och jäs degen i bunke under bakduk till dubbel storlek i ca 45 minuter.
Sätt ugnen på 250 grader
Dela degen i 4 bitar och kavla ut dem tunt på ett mjölat bakbord.
Smaksätt med valfri fyllning
Grädda mitten av ugnen i ca 5 minuter.


 
Supergott !!!
 
Kram från mig....

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar