lördag 31 januari 2015

E har under en längre tid tjatat om att jag ska baka kolasnittar. Jag är jättedålig på att baka småkakor. Det är inte riktigt min grej om man säger så. Egentligen tror jag inte att jag är speciellt bra på att baka kakor överhuvudtaget. Jag tycker det är skoj, men inte speciellt bra på det. Tanken var att jag skulle göra sju sorters kakor, varav kolasnittar var en av de sju olika sorterna. Men eftersom det trots allt var snö ute så bestämde vi oss för att nöja oss med två kakor och sen tog vi med oss kolasnittarna i en burk och åkte pulka. Så kul med snö. Riktigt härligt, samtidigt som man längtar lite till våren....

 
Kolasnittar.
 
100 g smör
1 dl socker
1 msk vaniljsocker
1 msk sirap
2 ½ dl vetemjöl
1 tsk bakpulver
 
Låt smöret bli mjukt. Blanda alla ingredienser i en bunke väl. Dela degen i lika stora delar och forma "rullar" av delarna. Lägg ut dem på bakplåtspapper på plåten och platta ut "rullarna" . Grädda dem i 175 grader i ca 10-12 minuter beroende på ugn. Skär dem diagonalt medan de är varma och låt dem sedan svalna.
 
Kolasnittarna som jag gjorde idag skar jag väldigt små, vilket innebär att man kan äta flera utan dåligt samvete =)
 
Kram från mig....

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar