tisdag 6 januari 2015

Jag förstår inte varför mina barn HATAR mitt bröd. Deras största önskan är att få köpt bröd till frukost och inte massa konstigt surdegsbröd som jag bakar en gång i veckan. E och F vill inget hellre än att få rostade smörgåsar till frukost eller något annat fluffigt köpt ljust bröd. Men visst var det så att när man var liten hatade hemmagjort bröd utan ville hellre ha något köpt bröd?! Dock kan jag nog tycka att mina barn faktiskt är lyckligt lottade att få hembakat bröd varje dag till frukost...?? Nu innan skolan börjar hade jag faktiskt tänkt att fylla upp frysen med både bröd och lite kakor så att det finns hemma om man vill fika, jag menar det är ju alltid bra att ha =)

Kalljästa vallmofrallor
 
1/4 pkt jäst
3 dl mjölk, kylskåpskallt
1/4 dl rågkross
1 tsk salt
1 msk rapsolja
1 dl fint rågmjöl
ca 4 dl vetemjöl
 
Garnering 1 msk vallmofrön
 
På kvällen
Lös upp jästen i mjölken i en bunke. Tillsätt rågkross, salt, olja, rågmjöl och vetemjöl, lite i taget.
Rör i hop allt till en smidig deg
Dela degen i åtta bitar. Mjöla händerna och forma degbullar.
Lägg bollarna på en plåt eller en skärbräda med bakplåtspapper (som får plats i kylskåpet)
Pensla brödet med vatten och strö över vallmofrön.
Täck över degbollarna med en bakduk och låt dem stå i kylskåpet över natten
 
På morgonen
Sätt ugnen på 250 grader. Ta ut degbollarna ur kylskåpet och lägg över dem på en plåt. Låt dem jäsa i rumstemperatur medan ugnen blir varm.
Grädda bröden mitt i ugnen i 10-12 minuter. Låt dem svalna på ett galler.
 
Ps....såg att jag hade skrivit om dessa frallor innan...
 
Kram från mig!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar