måndag 5 januari 2015

Cake Pops

Som jag skrev tidigare så ägnade jag tiden innan jul åt att göra vissa saker. Jag har dock ransonerat bort en hel del saker som att göra julgodis. Men jag gjorde Cake Pops och gav bort till släkt och vänner. Så goda, men den ena satsen blev väl inte jättebra då min mixer lever sitt egna lilla liv, vilket innebar att jag fick använda en mortel och smula sönder kaksmulorna med. Men det gick väl bra, men degen blev inte lika "fin" som i första omgången.

Eftersom det var första gången jag gjorde dessa så har jag givetvis också lärt mig massa saker om HUR jag på bästa sätt ska göra för att dom ska bli ännu finare och bättre. Dock var det inget fel på smaken =) Utseendet kommer nog bli bättre nästa gång jag gör dom...

Snabba Cake Pops
ca 20 st
 
Gör Cake Pops av krossade kakor.
 
1 pkt Oreokakor eller Ballerinakakor
50 g Cream cheese, tex Philadelphiaost
ca 200 g vit choklad
 
Dekoration
Klubbpinnar eller grillpinnar
Presentsnöre/sidenband
Chokladfärg
Strössel
 
Krossa kakorna till smulor i en mixer
Blanda ner Cream cheese till en mjuk, men fast konsistens
Rulla degen till bollar i storlek av en femkrona. Gör dem inte för stora och tunga då är risken stora att de trillar av pinnen.
Lägg bollarna i frysen i ca 30 minuter så att de stelnar lite.
Smält chokladen över vattenbad. Färga en del av chokladen med rosa chokladfärg om du vill. Doppa bollarna i chokladen.
Dekorera bollarna med valfritt strössel innan chokladen stelnar helt.
 
Lycka till!
 
Kram från mig....

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar