söndag 17 januari 2016

Lekt ingenjör.....

Jag vet inte om jag berättat det men jag har mer eller mindre skaffat häst. Japp, ni läste rätt. En häst. Jag har haft ansvar för hästen från den 1 december 2015 och det går lite fram och lite tillbaka, men jag ger inte upp =) Dock insåg jag igår att jag måste lösa vattenproblemet då hans vatten i hagen hela tiden fryser. Så idag tog jag saken i egna händer och försökte konstruera någon form av behållare som kanske håller värmen lite och vattnet kanske inte fryser....Vi får väl se. Jag blev ju som sagt inte ingenjör och det fanns ju en anledning till det =) Så ikväll ska jag se om vattnet har frusit eller hur det ser...Vi får väl bara hålla tummarna att jag kanske lyckades.

Något jag är bättre på är faktiskt att baka, fast inte tekakor. Jag vet inte vad jag gör för fel. Dom blir goda men antingen blir dom lite för tjocka eller lite för tunna....Men är nedan finns i alla fall ett bra recept på tekakor =)

 
Tekakor. Ca 20 st
 
50 g jäst
6 dl mjölk, fingervarmt
2 dl havregryn
75 g smält smör
2 tsk salt
2 msk strösocker
1 ägg
12-14 dl mjöl
 
Smula ner jästen i en bunke och tillsätt mjölk och havregryn. Rör om tills jästen löst upp och låt blandningen står i ca 5 min så att havregrynen blöts upp.
Tillsätt smör, salt, ägg och vetemjöl, lite i taget. Blanda ihop allt ordentligt och knåda degen kraftigt i några minuter.
Låt degen jäsa under bakduk i ca 45 minuter.
Kavla ut degen 1-1½ cm tjock och stansa ut runda bröd. ca 10 cmi diametern med en kakform eller ett glad. Lägg dem på en plåt med bakplåtspapper och nagga dem med en gaffel. Strö över lite mjöl.
Låt dem jäs under bakduk i ca 30 minuter.
Sätt ugnen på 250 grader.
Grädda bröden mitt i ugnen i 8-10 minuter. Låt dem svalna på ett galler under bakduk.
 
Lycka till =)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar