onsdag 27 januari 2016

Bakpulver frallor

Jag vet inte om jag berättat det men jag har blivit med häst, eller rättade sagt så har jag hand om en häst åt en kompis och sen får vi väl se hur vi gör. Men det innebär en del pysslande. Så idag hade jag ett utsläpp, jättetidigt. Tidiga utsläpp innebär hemma hos oss ofta något mysigt till frukost eftersom jag är uppe och igång. Idag blev det frukostfrallor gjorde på bakpulver. Lite finare att säga så än att säga att jag gjorde scones. Jag vet faktiskt inte om det var någon större skillnad på frallorna och på scones. Jag upplevde att det var saksamma men med två olika namn.

Jäsfria frallor till frukosten
 
1 msk bakpulver
1 tsk salt
7 dl vetemjöl
100 g rumsvarmt smör
3 dl mjölk
 
Sätt ugnen på 250 grader. Blanda bakpulver, salt och vetemjöl i en bunke. Tillsätt smör och nyp ihop det ordentligt med mjölblandningen. Häll ner mjölken och blanda ihop allt till en lite kladdig deg.
Dela degen i ca 12 bitar.
Forma runda bollar av degbitarna med mjölade händer. Lägg dem på en plåt med bakplåtspapper och platta till dem något. Strö över lite vetemjöl.
Grädda bröden mitt i ugnen i 11-13 minuter. Låt svalna på plåten.
 
 
 
Lycka till!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar