fredag 1 januari 2016

Lakrits pannacotta....

God Fortsättning alla där ute =) Nu var det en evighetsedan jag var här och skrev något. Jag vet inte varför jag inte har skrivit på länge. Men nu är det Nytt År och nya förväntningar och tankar om hur man vill att 2016 ska bli. En tanke jag har är att jag faktiskt (återigen) lovar alla där ute att vara bättre på att skriva här inne. Nåja, vad gjorde ni för skoj på Nyårsafton? Själv var vi hos goda vänner och åt gott och hade en trevlig kväll. Tyvärr regnade det och det var väldigt halt att köra hem. När jag vaknade idag var jag fortfarande mätt!! Som vanligt bjöd våra vänner på mat och jag fixade efterrätten. Jag testade att göra pannacotta. Har faktiskt aldrig gjort det innan, ,men det var inte så svårt utan väldigt lätt och vi gjorde två olika smaker. En lakrits pannacotta och en vitchoklad pannacotta.
 
Lakrits pannacotta
 
4 personer
 
4 dl vispgrädde
2,5 msk socker
2 msk rålakritspulver
1 1/2 gelatinblad
Hallon för granering
 
Koka upp grädde med socker och rålakritspulver, smaka av så att du tycker du fått tillräckligt med lakritssmak då smaken är olika.
Lägg gelatinbladen i vatten enligt anvisningar på paketet
Krama ur och lägg i den uppkokta grädden.
Häll upp i fyra portionsformar och låt stelna i kylskåp under några timmar.
Garnera med hallon
 
 
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar