onsdag 26 augusti 2015

Tekakor

Idag testade jag att baka tekakor. Jag är totalt värdelös på tekakor men jag tycker faktiskt att det har blivit lite bättre så om jag fortsätter så kanske kanske jag blir bra på det snart :)


Mobilbild

50 g jäst 
6 dl mjölk, fingervarmt 
2 dl havregryn
75 g smält smör
2 tsk salt
2 msk strösocker
1 ägg
12-14 dl vetemjöl

Smula ner jästen i en bunke och tillsätt mjölken och havregryn. Rör om tills jästen lösts upp och låt blandningen stå i ca 5 minuter så att havregrynen blöts upp.
Tillsätt smör, salt, socker , ägg och vetemjöl, lite i taget. Blanda ihop allt ordentligt och knåda degen kraftigt i några minuter. 
Låt degen jäsa under bakduk i ca 45 minuter.
Kavla ut degen 1-1 1/2 cm tjock och stansa ut runda bröd, va 10 cm i diameter med en kakform eller ett glas. Lägg dem på en plåt med bakplåtspapper och nagga dem med en gaffel. Strö över lite mjöl. Låt dem jäsa under bakduk i ca 30 minuter. Sätt på ugnen på 250 grader. Grädda bröden mitt i ugnen i 8-10 minuter. Låt dem svalna på ett galler under bakduk.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar