måndag 18 maj 2015

Ny vecka....

Ny vecka innebär nya utmaningar.... Herregud vad helgen gick fort. Jag förstår inte hur den bara kunde springa iväg. Jag vet att jag har skrivit att jag inte får tid med något på mina helger, men när jag får frågan "vad har du gjort i helgen" så har jag ändå gjort en del. Kanske inte det där vanliga som städa, tvätta osv. Men vi har varit på kosläpp, lunchat på stan, fikat, varit hos en kompis och ridit och så den sedvanliga fotbollsmatchen på söndagen. Tydligen har jag av någon anledning fått ansvar för att förse våran lilla kiosk med nybakt fika på matcherna, så i söndags bakade jag kärleksmums efter ett recept som jag kanske inte är jättenöjd med men helt ok. Kakan gick i vilket fall som helst hem.

 
1 långpanna
 
5 ekologiska ägg
4 dl strösocker
4½ dl vetemjöl
3 tsk bakpulver
1 nypa salt
5 msk kakao av god kvalitet
2 dl vatten
300 g smör
200 g knäckchoklad (alt mörk kvalitetschoklad 70%)
 
Chokladglasyr
2 dl vispgrädde
2 msk espressokaffe
200 g mörk kvalitetschoklad 70%
 
2 dl kokosflingor
 
Sätt ugnen på 200 grader
Vispa ägg och strösocker vitt och pösigt
Blanda de torra ingredienserna och vänd försiktigt ner dem i äggsmeten
Tillsätt vatten och smält smör
Klä en 40 x 35 cm långpanna med bakplåtspapper och häll i smeten.
Strö över grovhackad choklad
Grädda kakan i mitten av ugnen i 10-15 minuter. Prova med en sticka, den ska vara lite kladdig. Låt svalna.
 
Koka upp vispgrädde, häll i espressokaffe och låt svalna något
Smält ner finhackad choklad och glasera kakan
Stör över kokos och låt glasyren stelna
Skär kakan i rutor.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar