söndag 31 maj 2015

Mors Dag

Jag vill grattulera alla på Mors Dag. En dag som väcker många tankar för en del och en dag andra bara låter passera som om det är en vanlig dag. Själv brukar vi halvfira den. Vi åker alltid till min mamma och äter lunch och jag har med mig en liten kaka som efterrätt. Idag blev det en god äpplekaka. Kanske inte riktigt är säsongsbundet, men vi hade massa äpplen över och den äpplekakan är så god. För att lyxa till det lite extra gjorde jag även en vaniljsås till.

 
Saftig Äpplekaka
 
8-10 bitar
3 dl strösocker
200 g smör
2 ägg
3 dl vetemjöl
äpplen
 
Sätt på ugnen på 200 grader.
Rör ner sockret och smöret så det blir vitt och poröst. Ju längre du vispar desstu bättre blir blandningen.
Rör ner ett ägg i taget.
Tillsätt sedan mjölet
Ju längre du vispar ihop alla ingredienserna desstu luftigare blir smeten. Så vispa i några minuter för att få en luftig och fin deg.
Bred ut smeten i en bröad och smord form med löstagbara kanter, ca 22 cm i diameter.
Skala äpplen och skiva i tunna skivor. Stick ner dom tunna skivorna tätt i smeten.
Grädda kakan mitt i ugnen i ca 30 min. Stick med en sticka för att känna att den är klar.
 
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar