torsdag 12 mars 2015

Nu känns det som en evighet sedan jag bakade eget bröd. Även om det inte var det så är känslan ändå att det var jättelängesen. Jag har faktiskt inte riktigt haft ork eller lust att baka och så har vi faktiskt haft i frysen. Men förra veckan hade bara luften gått ur och jag fuskade och köpte bröd. Men i söndags tog jag tag i mitt liv igen och valde att baka grahamsbröd, ett nytt recept som var helt ok. Till helgen kommer jag baka dessa frallor igen, men jag ska även försöka att göra en surdeg så att vi kan få goda surdegsfrallor igen....

 
Grahamsfrallor
ca 12 st
 
100 g smör
3 dl mjölk
50 g jäst
2 ägg
1 tsk salt
2 msk strösocker
4 dl grahamsmjöl
5 ½ dl vetemjöl
 
Garnering
 
Smält smör
Grahamsmjöl
 
Smält smöret och tillsätt mjölken och värm den fingervarmt, 37 grader
Smula ner jästen i en bungen. Rör ut den med vätskan och tillsätt ägg, salt och strösocker
Rör ner grahamsmjölet och blanda gradvis ner vetemjölet tills degen blir smidig och släpper bunkens kanter. Täck bunken med plastfolie och låt den jäsa till dubbla storleken, ca 1 timme.
Knåda degen smidigt i några minuter. Dela degen i två delar och gör sedan 12 bullar av de två olika delarna. 
Lägg dem på plåtar med bakplåtspapper.
Täck dem med en handduk och låt jäsa i 30 minuter.
Sätt ugnen på 225 grader.
Pensla frallorna med smält smör och strö över grahamsmjöl. Grädda dem i mitten av ugnen i 10-12 minuter.
 
Tips: Tog mer mjöl än vad det står i receptet för degen blev lite lösa efter att jag hällt i rätt mängd mjöl.
 
Lycka till....
 
 
 
 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar