torsdag 4 februari 2016

Morotsfrallor

Vad irriterad jag blev idag då jag inte hittade mitt fantastiska recept på mitt goda morotsbröd. Jag vet inte var jag har gjort av det. Någonstans ligger det bland alla mina recept. Men jag kan inte hitta det. Så jag fick googla och leta efter något annat morotsbröd att baka. Så det fick bli morotsfrallor i stället. Kanske inte lite god som mitt vanliga recept, men helt ok.

 
Morotsfrallor
Blir ca 16 st.
 
25 g jäst
5 dl vatten, fingervarmt
2 msk rapsolja
1 tsk salt
1-2 morötter (finrivna)
5 dl rågsikt
ca 7 dl vetemjöl
 
Garnering
1 ägg
sesamfrön
 
Skala och finriv morötterna
Smula jästen i en bunke och tillsätt vatten. Blanda tills jästen lösts upp. Tillsätt olja, salt, morötter och rågsikt. Rör om. Tillsätt vetemjöl, lite i taget, och knåda ihop allt till en smidig deg. Knåda degen kraftigt i några minuter. Låt degen jäsa under bakduk i ca 1 timme.
Rulla ca 16 runda bullar av degen och lägg dem på en plåt med bakplåtspapper. Låt dem jäsa under bakduk i ca 30 minuter. Sätt ugnen på 250 grader
Pensla bröden med uppvispat ägg och strö över sesamfrön
Grädda brödet mitt i ugnen i 10-13 minuter. Låt dom svalna på plåten.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar